Uşşaki Tarikatı

Tariki Uşşaki Hakkında Bilgiler
Tasavvufun İnce Meseleleri

Tasavvufun İnce Meseleleri

Son dönemde Sıddık Naci Eren Efendi tarafından temsil edilen Uşşâkî yolunun üçüncu piri Abdullah Salahi Uşşaki hz.dir.
Mir’Atü’l-A’lam ve Mişkatü’l-Ahlam Abdullah Salahi Uşşaki hz.nin   ( 1117-1197/1705-1782) bir eseridir.

Mir’âtü’l-A’lâm ve Mişkâtü’l-Ahlâm, 18. yüzyılda yaşayan mutasavvıf-bürokrat Abdullah Salahi Uşşaki Efendi tarafından yazılmış, tasavvufi bazı terimleri açıklayan Türkçe mensur bir eserdir.

Fütûh-ı Salâhî ise bu eserin bir diğer adıdır.

Eserin ilk faslında harflerin ebced değerlerine göre varlık mertebeleri ve esmâullâh ile esmâ-i nebîdeki karşılıkları açıklanmaktadır. İkinci fasılda ise esmâ-i hüsnâda yer alan isimlerin başına “abd” kelimesi getirilerek oluşturulan ve tasavvuf ıstılâhında esmâ-i ilâhiyyenin tecellisine mazhar olmuş Abdullah’ları ifade eden “Abâdile”nin anlamları ele alınmaktadır.

Son fasıl ise salikler için bir seyr u sülûk rehberi mahiyetindedir.

Bu eseri   Kılıç, Mahmut Erol hocanın danışmanlığında  Dilmen, Ömer tarafından Maramara Üniversitesi İlahiyat Anabilim Bölümu Tasavvuf Bilim Dalında tez olarak çalışılmıştır.
Tezin Özeti :
(Mir’âtü’l-Â?lâm ve Mişkâtü’l-Ahlâm) Asırlar boyu süren köklü tarihimize bakıldığında, ecdadımızın hemen her sahada sayısız eserler meydana getirdiği görülür. 18. asırda yaşayan mutasavvıf-bürokrat Abdullah Salahi Uşşaki Efendi Mir’âtü’l-â’lâm ve Mişkâtü’l-ahlâm adlı eserinde tasavvuf sahasında ait konulara kendi zaviyesinden bakarak ortaya koymuştur. Eserin başında müellif Arapça’daki harflerin “meratib-i vücud” sistemi içerisinde ifade edilen anlamlarını açıklamıştır. Ve bu harflerin ebced hesabına göre sahip oldukları sayısal değerlerden hareketle meratib-i vücudda hangi mertebeye karşılık geldiklerini açıklamıştır. Eserde muammâ benâm-ı Muhammed Aleyhi’s-selam başlığı altında , Hz. Peygamber’in isminin ebced karşılığı olan 92’ye muvafık gelen diğer isimler ve terkipler zikredilmektedir. Ayrıca esma-i hüsna’nın başına abd kelimesi getirilerek (Abdu’s-selâm, Abdu’l-mü’min…vs.) meydana gelen “abâdile”nin ebced değerleriyle çeşitli manalar çıkarılmaktadır. Müellif Şeyh Fergani Hazretlerinin Ta’rifat adlı eserinde yer alan “menâzil-i sâirîn”den hareketle tasavvufi makamları açıklamaktadır. Menâzil-i sâirînde yer alan on kısım ve bu on kısmın her birinin on menzili eserde açıklanmıştır. 
Bu tez , Insan yayınlarından Tasavvufun Ince Meseleleri adıyla basılmış ve Mahmud Erol Kılıç hocamız ona bir önsöz yazmıştır :

Elinizdeki kitap, tasavvuf tarihinde “Türklerin İbnü’l-Arabî’si” ünvanıyla anılan Abdullah Salâhaddîn-i Uşşâkî`nin kaleme aldığı Mir’âtü’l-A‘lâm ve Mişkâtü’l-Ahlâm isimli eserdir. Bu eserin ilk faslında harflerin ebced değerlerine göre varlık mertebeleri ve esmâullâh ile esmâ-i nebîdeki karşılıkları açıklanmaktadır.

İkinci fasılda esmâ-i hüsnâda yer alan isimlerin başına “abd” kelimesi getirilerek oluşturulan ve tasavvuf ıstılâhında esmâ-i ilâhiyyenin tecellisine mazhar olmuş Abdullah’ları ifade eden “Abâdile”nin mânâları ele alınmaktadır. Tasavvuf yolunun menzillerine dair detaylı bir ıstılâhî çalışma olan son fasıl ise salikler için âdeta bir seyr u sülûk rehberi mahiyetindedir.

“Osmanlı’nın Şeyh-i Ekberi olarak bilinen, tarîk-i Uşşâkiyye-yi Halvetiyye’nin üçüncü pîri Şeyh Abdullah Salâhaddîn-i Uşşâkî velûd bir yazardır. Hem düz yazı hem şiir olarak pek çok esere imza atmıştır. Şiirde mahlâsı Salâhî’dir. Yaptığı bazı içtihatlarla tarîk-i Uşşâkiyye erkânının esas tertip edicisinin Salâhî Efendi olduğunu söylemek mübalağa olmaz. Son zamanlarda bu zatın eserleri üzerine bir hayli çalışma yapıldığını görmek irfan mirasımızı keşfetmek açısından mühimdir. Salâhî Efendi bu eserinde tasavvuf ilminin bazı mühim mevzularını tek tek ele alarak bu konular üzerinde açıklamalar yapmıştır.”

 

Kaynaklar  :

2- ABDULLAH SALÂHI UŞŞÂKÎ Hazırlayan: Semih CEYHAN

3-  insan yayınları sitesi

 

 

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.